Sulkapalloilua

”Täähän on melkeen urheilua!” kuuluu yllättynyt älähdys sulkapallokentältä.

Monet näyttävät ajattelevan sulkapallon olevan tylsää, epäurheilullista lätkimistä. Kunhan tässä vähän mailalla huidotaan. Sitten yllätytään kun hiki nousee pintaan ensimmäisen kymmenminuuttisen aikana ja  parhaimmassa tapauksessa reidet huutavat hoosiannaa seuraavana päivänä!

Väittäisin sulkapallon vieläpä olevan yllättävän monipuolista. Käsihän siinä eniten heiluu, kun palloa lyödään mailan avulla takaisin verkon toiselle puolelle, mutta loppuen lopuksi jalat tekevät suurimman osan työstä eikä keskivartalokaan jää rauhaan. Nimittäin jalkoihin kohdistuu suurimmat voimavaatimukset pelin aikana, muun muassa äkkinäisissä jarrutuksissa (siinähän se pallo jo onkin, nopea stop!), nopeissa kiihdytyksissä (apua nyt kaveri löi pallon toiselle puolelle kenttää ja eikun juoksemaan!), kurottamisissa (yltääkö yltääkö, ota tukiaskel ja kurota!), hypyissä (hui kun pallo tulee korkealta, ei muuta kuin ponnistetaan ja loikataan niin että yltää), kyykyissä (kun pallo lyödään matalta, auttaa nopea kyykistyminen!). Jalat kantavat. Ja keskivartalokin pääsee koetukselle. Sulkapallossa tulee kaikki liikesuunnat käyttöön, kun kurotetaan pallon perään, eteen-taakse, sivuille ja kiertäen. Tällöin selkä- ja vatsalihakset ovat käytössä, vaikket ehkä huomaisikaan.

Hahaa, tässä esimerkkiä erilaisesta liikkuvuudesta sulkapallopelissä!

Toki hikoilu ja treeni riippuu myös siitä, haastaako itseään ollenkaan. Jos seisoo yhdessä kohdassa kenttää, lätkäisee pallon verkon toiselle puolelle vain kun ja jos se osuu kohdalle, muttei ole valmis juoksemaan pallon perässä mihinkään suuntaan, voi olla että urheilullisuus jää minimiin. Mutta tämä koskee kaikkia lajeja. Koripallossakin voi seistä yhdessä kohtaa ja odottaa jospa se pallo vaikka heitettäisiin juuri tähän. Tai sählyssä, jospa se pallo lyötäisiin juuri tähän. Tai ultimatessa, jospa se kiekko viskattaisiin juuri tähän. No, eihän mistään nyt sillä tavalla tule mitään, että kökötellään paikoillaan! Reippaasti liikkeelle💪🏽! Sulkapallo on myös monipuolinen laji sen suhteen, kuinka kovasti jaksat liikkua. Pelinopeutta on helppo säädellä ja sopii siis niin Duracel-pupuille, kuin hitaimmillekin.

Tule siis hakemaan hyvä treeni sulkapallosta! Kaiken lisäksi sulkapallo on hauskaa, eikä tarvitse osata mitään rakettitieteitä osatakseen huitaista mailalla sulkaa 😁

NYT-liikunta tarjoaa sulkapalloon kaksi mahdollisuutta viikossa: tiistaisin Finland Tennis Clubilla klo 15 ja torstaisin Talihallilla klo 12!

-Lila

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *