Kuntonyrkkeily ūüĎäūüŹľ

Perjantaisin NYT-liikunta tarjoaa myös kuntonyrkkeilyä. Kuntonyrkkeilyssä saa kunnon kuntoilun sekä oppii vähän nyrkkeilemään.

Alussa on alkulämmittely/kuntoiluosuus, jossa juostaa ympäri salia eri tavoin ja saadaan kroppa kunnolla lämpenemään. Liikkeissä yhdistellään verenkiertoa vilkastuttavia rotaatioliikkeitä sekä sellaisia, jotka lisäävät niin käsien kuin jalkojenkin liikelaajuutta. Liikkeiden avulla myös jumiutunut niska- ja hartiaseutu vähän aukenee. Kun on lämmin, tehdään lihaskunto-osuus. Perus vatsa-, selkälihas ja punnerrusliikkeiden avulla aktivoidaan lihakset. Tämän jälkeen hetki varjonyrkkeillään itsekseen, jolloin energiaa saa jo purkaa ihan täydellä teholla. Jos energia on vähissä, tämä saa kyllä energian liikkeelle ja virtaamaan!

Alun kuntoiluosuuden jälkeen opetellaan oikea asento ja tapa lyödä. Harjoitukset ovat lähes poikkeuksetta pariharjoituksia. Nyrkkeilyhanskat käteen ja huitomaan! Harjoitellaan suoria lyöntejä sekä koukkuja liikesarjojen kautta. Parin kanssa vorotellen otellaan. Ensin toinen lyö ja toinen pitää käsiään ylhäällä, joihin saa tähdätä. (Ketään ei kuitenkaan satu, nyrkkeilyhanskat takaavat pehmeän vastaanoton lyönneistä. Ne siis toimivat niin tähtäyspisteinä kuin suojinakin.) Kun lyönnit alkavat sujua, otetaan sarjaan mukaan muutama väistöliike. Kuulostaa helpolta, mutta käypä kokeilemassa niin pitää siinä vähän jo miettiäkin.

Lopputunnista päästiin nyrkkeilysäkkien kimppuun. Säkkiharjoittelulla tehostetaan harjoitteita, jotka vahvistavat tiettyjä osa-alueita kuten kestävyyttä, nopeutta ja voimaa. Tunnin jälkeen oli saanut hakata niin paljon, että kädet tärisivät ja seuraavana päivänä käsilihaksissa kyllä tuntui, että jotain oli tullut tehtyä.

NYT-liikunnan kuntonyrkkeily j√§rjestet√§√§n Savate Clubilla, joka on aivan S√∂rn√§isten metroaseman vieress√§. Paikalle on siis helppo l√∂yt√§√§¬†ūüė䬆Kuntonyrkkeily on eritt√§in monipuolista ja kasvattaa kuntoa tehokkaasti! Kuntonyrkkeilyss√§ oli hyv√§ yhteishenki. Kaikki olivat innokkaina mukana, ja jokainen l√∂ysi itselleen parin harjoituksia varten. T√§t√§ tuntia ei tarvitse j√§nnitt√§√§, mukaan vaan huitomaan!

 

-Lila

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *