Venyttely kunniaan

NYT-liikunnan venyttelytunnit antavat oivallisen mahdollisuuden lihasten rentouttamiseen. Lihasten rentouttaminen ja venyttely ovat jopa yhtä tärkeitä kuin itse lihaskuntoharjoittelu!

Venyttely saattaa tuntua turhalta ja tylsältä, mutta on äärimmäisen tärkeää. Muista kuitenkin, että ennen venyttelyäkin pitää vähän lämmitellä. NYT-liikunnalla onkin ennen venyttelytuntia kahvakuulatunti, joka ei todellakaan jätä ketään kylmäksi. Sieltä saa ainakin varmasti lämmön päälle ennen venyttelyä.

Sen lisäksi, että venyttely kehittää notkeutta ja venyvyyttä, se myös poistaa lihaskipuja ja -jäykkyyttä; vähentää loukkaantumisriskiä nivelten, lihasten ja jänteiden osalta; parantaa yleistä liikkuvuutta, sekä terveyttäkin; laajentaa liikealaa, ja näin myös tasapaino paranee; lisää verenkiertoa ja jopa vähentää stressiä.

Kehon joustavuus ja venyvyys ovat tärkeitä seikkoja niin nyt, kuin jopa niinkin kauaskantoisesti, että vanhentuessa lihakset lyhenevät ja kiristyvät. Venyttele ahkerasti, niin sinusta ei tule aivan kyyryselkäistä minivanhusta vaan pysyt vielä vanhoilla päivilläkin kulkemaan selkä suorassa! (Ajatelkaapa Aira Samulinia, joka on 90-vuotias ja ryhdikkäämpi kuin moni meistä nuorista! Hän se vasta onkin venytellyt.)

Varmasti jokainen joka on tehnyt rankkaa lihaskuntotreeniä, eikä ole venytellyt, tietää miltä tuntuu kun lihakset ovat jumissa ja kipeinä. Venyttelyllä kivut ja jumitkin hoituvat kuntoon. Kukapa ei vaihtaisi jumeja ja kipuja rentoutuneisuuteen? Tämä johtuu juurikin siitä, että venyttely parantaa verenkiertoa ja ravintoaineiden saantia lihaksissa.

Rentouttavan näköistä eikö! Tässä kuvassa hierotaan niskaa. Rulla niskan alla, pään heilutteleminen tekee ihmeitä.

On myös pelkkää plussaa, että ahkeralla venyttelyllä saadaan pienennettyä riskiä myös sairauksiin, ainakin nivelten, lihasten ja jänteiden osalta. Loukkaantumisriski on pienempi, kun liikkuuvuus ja joustavuus ovat kunnossa.

Liikealan laajeneminen mahdollistaa esimerkiksi paremman tasapainon (etenkin näin Suomessa on kovin tärkeää omata hyvä tasapaino talvipakkasilla, sillä niin moni liukastuu ja katkoo jalkansa ja puhkaisee keuhkonsa kun tasapaino pettää, vaikka toki jäälläkin on vaikutuksensa). Laajasta liikealasta on hyötyä myös treenaamisen kannalta, sillä kunnollisten liikeratojen avulla treenistä saa kaiken hyödyn irti (mikään ei jää puolitiehen).
Ja nyt, tämä melkeinpä kaikkein yleisin vaiva: stressi, sekin on
hoidettu kuntoon venyttelemällä! Venyttelytunnilla, vaikka ähistään ja puhistaankin, vaikka sekin on paikoittain rankkaa ja sattuu, on kuitenkin yleisilmeeltään rentoutumista ja rauhoittumista. Ei huhkita ja puhkita ympäriinsä, vaan ollaan paikoillaan, keskitytään omaan vartaloon ja terveyteen. Monissa venytysliikkeissä voi sulkea silmänsä ja antaa
kropan venyä omien rajojensa mukaisesti. Kun kroppa rentoutuu, myös pääkoppa rauhoittuu ja mieli lepää.

Jokainen venyttelee omien rajojensa mukaisesti. Ei ole mitään väliä, oletko venyvä ja vanuva kuin keitetty spagetti vai kankea ja tönkkö kuin raaka spagetti. Kukaan ei tule kyyläämään viereen, venytkö hyvin vai et ollenkaan. Kaikki keskittyvät omaan itseensä ja liikkuvuuteensa hakien parhaan mahdollisen
hyödyn itselleen. Itse olen kokenut erittäin paljon kehitystä venyvyydessäni liikunnan myötä. Vielä pari vuotta sitten olin aikamoinen kanki, mutta koko ajan joustavempaa elämää kohti! Venyttelyssä myös huomaa kehittyvänsä ja siitä innostuu.

NYT-liikunnan venyttelytunneilla käytetään apuvälineenä foam rolleria (onkohan se suomeksi sitten vain rulla?). Sen avulla lihakset saadaan hierottua auki. Lihakset saattavat olla usein hyvinkin jumissa ja pakkautuneina yhdeksi jumimöykyksi, mutta foam rollerilla ne saadaan survottua auki jumimöykystä rennoiksi. Ohjaaja opastaa tunnilla kuinka rullasta saa mahdollisimman suuren hyödyn irti. Sitten irvistellään yhdessä, kun lihakset pikku hiljaa aukenevat. Vaikka tekeekin vähän kipeää, se on sen arvoista!

Tunnin jälkeen on rentoutunut olo. Tekee hyvää kropalle ja mielelle. Sitten jaksaa taas rehata menemään täydellä energialla!

 -Lila

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *