Joogamestari

Kävin kokeilemassa NYT-liikunnan tiistaijoogaa Sörnäisissä. Ainoa tuota aiempi joogakokeiluni on lukion liikuntatunnilta, jolta muistan oikeastaan vain oman kankeuteni ja koulun salin kylmän lattian. Omien rajoittuneiden kokemusteni vuoksi en oikein tiennyt mitä odottaa, eikä Joogahuone ollut minulle paikkana ennestään tuttu. Pienen googlauksen jälkeen sain selville, että lähelle pääsee esimerkiksi metrolla, bussilla tai ratikalla, mutta autonkin saa jätettyä parkkiin kävelyetäisyyden päähän. Ainakin läheisen Neste-huoltoaseman läheisyydestä löytyy maksuttomia paikkoja. Itse menin metrolla ja kävelin asemalta paikalle muutamassa minuutissa.

Olin perillä suunnilleen puoli tuntia ennen tunnin alkua, ja useita henkilöitä seisoi jo oven ulkopuolella. Pääsimme sisään varttia ennen tunnin alkua ja kävelimme siistissä jonossa rappuset alas, jätimme kengät hyllyyn, kirjoitimme nimemme osallistujalistaan ja suuntasimme saliin asettelemaan mattojamme lattialle. Tilassa oli hämärää ja oma paikkani sijaitsi melko takana, minkä vuoksi tämän tekstin ohessa ei ole kuvia salista. Suosittelen saapumaan ajoissa varsinkin, jos on menossa tuolle ensimmäiselle tunnille. Tilat ovat rajalliset, joten myöhempää tuntia ei pysty jäämään odottamaan sisälle, vaikka ei ensimmäiselle mahtuisikaan. Yhdelle tunnille otetaan enintään kolmekymmentä osallistujaa.

Itselläni oli jo valmiiksi päällä joogaan sopiva asu, mutta paikalla oli myös mahdollista vaihtaa vaatteita. Huoneessa oli suhteellisen lämmin ja suurimmalla osalla osallistujista oli päällään toppi, t-paita tai college sekä urheilutrikoot. Leveät lahkeet ja hihat saattavat häiritä, minkä vuoksi itse pukeuduin vähän tiukempiin vaatteisiin. Kenkiä ei tarvita, sillä joogassa ollaan yleensä myös ilman sukkia. Paikalta voi lainata kaikki tarvittavat välineet erilaisista tyynyistä viltteihin, mutta oma matto on hyvä ottaa mukaan, jos sellainen kotoa löytyy.

Tunnilla ei harjoitettu juurikaan lihaskuntoa tai tehty rankkoja liikkeitä, vaan sen sijaan keskityimme pitkiin ja syviin venytyksiin. Etenemisvauhti oli hidas ja tahdissa pysyi helposti mukana, mutta kannattaa kuitenkin ainakin ensimmäiselle tunnille valita paikka, josta näkee ohjaajan. Itse huomasin, että tolpan takaa oli välillä vähän vaikeaa nähdä millainen liike oli seuraavaksi vuorossa. Odotin, että tunnilla olisi tullut hiki, mutta sen sijaan sieltä lähtiessä oli todella levännyt olo. Suosikkikohtani oli loppurentoutus, jonka aikana sekä kroppa että mieli saivat levätä. Salissa oli varsinkin lopussa ihana hiljaisuus, joka antoi tunnille todella rentouttavan päätöksen.

Olen ehkä maailmankaikkeuden epävenyvin ihminen ja suhtauduin joogaan ennakkoon epäilevästi. Tunnin aikana kuitenkin tajusin lajin sopivan juuri minulle yhtä paljon kuin kaikille muillekin. Jokainen keskittyi omaan oloonsa, eikä muiden osaamisella tai venyvyydellä ollut merkitystä. Pidin siitä, että huomioimme myös kehon osia, joita en yleensä muista venytellä. Varsinkin niska-hartiaseudun venyttelyvinkit olivat todella hyviä.

– Janina

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *