Uusia juttuja ja jännityksiä. No. 2

Päivä alkoi tänään innolla ja jännityksellä.  Oli aika kohdata uusi laji, jonka sanotaan olevan naisten laji 😉 Mutta sitä ennen on syötävä raikas aamiainen. Nimittäin salaattia, lihaa ja kananmunaa. Tuli siinä syödessä mietittyä paljon tätä minulle uutta lajia. Mietin, että onko sinne tulossa yhtään miehiä minun lisäksi. Onko se miten raskas kun on kuullut erilaisia juttuja siitä. Nimittäin jooga, josta olen lukenut netistä, on tosi kevyt laji, joka keskittyy pääasiassa hengittämiseen ja kehon kuuntelemiseen. Kavereilta taas olen kuullut, että siellä saa kyllä hien hyvin pintaan.

Päätin hetkeä ennen lähtöä mennä jalan tunnille. Oli kyse vain kolmen km:n matkasta ja saan siitä sit vähän lisää liikkumista ja lisää tilastoa mun uudenvuoden lupaukseen, josta tulee lisää juttua myöhemmin.

Pääsin perille ja astelin sisään salille. Hieman varovaisin askelin ja koitin kurkkia onko siellä muita miehiä paikalla minun lisäksi. No olihan siellä muutama. Astelin niin kuin normaalistikin miehet tekee, eli takariville. Siksi tietenkin, ettei kukaan näe minun virheitä liikkeistä. Istahdin sinne keskelle takariville joogamaton päälle niin kuin muutkin, ja sitten tunti alkoi. Liikunnanohjaaja alkoi kertoa mitä jooga on ja mitä sillä pyritään saamaan keholle aikaiseksi. Eli juuri sitä mistä olin netistä lukenut. Ollaan rauhallisia, rentoja ja hengitetään syvään ja hitaasti. Löydetään sellainen hiljainen mielentila. Alkuselostus piti kuunnella silmät kiinni. Koko tunnin aikana olin rento ainoastaan sen alun aikana kun piti silmiä kiinni. Jossain vaiheessa tajusin, että olin ainoa jolla oli kengät jalassa, muut oli varpasillaan. Oli tosi kivaa ja jännittävää etsiä omaa sopivaa hengitystä, mitä en kyllä koko tunnin aikana saanu sillai niinkuin ohjaaja selitti. Mutta en luovuta. Aion käydä näissä joogatunneissa ainakin tämän kaksikuukautisen jakson aikana, jotta varmasti opin. Jooga ei ole ihan niin kevyt laji kuin luulin. Lihakset sai tehdä töitä kun piti paljon olla asennoissa paikallaan. Syke oli minulla korkealla koko tunnin ajan. En tiedä johtuiko se joogasta, vai jännityksestä, koska se oli korkealla jo ennen tunnin alkua.

Oli aika ottaa vähän evästä, että jaksaa olla kahvakuulatunnilla. Otin mukaan sitä salaattia mitä aamulla söin. Kananmunan sijasta oli jauhelihaa, että saadaan vähän proteiinia, sillä sitä lihakset tarvitsee tämän päivän jälkeen. Kahvakuula on ehkä raskain laji mitä Nyt-liikunta tarjoaa. Se on kunnon lihasjumppa, joka korvaa täydellisesti kokovartalosalireenin. Kahvakuulaa heilutellessa palaa hyvin rasvaa joka puolelta kehoa, koska kropan isot, eli päälihakset tekee lähes kaiken työn. Siksi se sopii täydellisesti juuri minulle, kun tässä samalla on tarkoitus pudottaa painoa. Joka on muuten alkanut hyvin. Kaksi kiloa on tippunut uudenvuoden jälkeen ja sama tahti jatkuu. Kahvakuula on minun toinen vakiolaji, jota odotan toiseksi eniten joka viikko. Lentopallo on minulle se ykköslaji. Kahvakuula on ryhmäliikunta, jossa ei kauheesti pääse keskustelemaan muiden kanssa. Kuitenkin aina lopussa joku tulee kysymään sulta, että miten meni ja siitähän saadaan sit pieni keskustelu aikaiseksi. Pääsin jopa vähän ohjeistamaan erästä, joka oli ensimmäistä kertaa tunnilla. Tuli hyvä fiilis, kun sai opastaa toista. Joka kerta mietin tunnilla samaa asiaa, ”ota ensi kerralla pikku pyyhe mukaan!” Sillä hikeä valuu tältä mieheltä niin paljon, että se tulee silmille, eikä sit meinaa nähdä mitään 😀 Aina sen olen unohtanut kotiin.

Heti perään alkoi venyttelytunti sopivasti. Olin ensimmäistä kertaa vastaavalla tunnilla. Kysyin liikunnan ohjaajalta ennen kahvakuulan alkua, että kannattaako venyttelyyn jäädä. Vastaus oli, että: ”Kannattaa. Näin raskaan liikunnan jälkeen sulla on lihakset tukossa ja jos et venyttele, niin sun lihakset on seuraavan viikon ajan kipeät.” On siis hyvä jäädä venyttelytunnille kun siellä käytetään foam rolleria. Foam roller on hierontaan tarkoitettu kova putki, jonka pinta on pehmeä tai nystyräinen. Foam rollerilla hierotaan lihaksia joita käytit juuri liikunnan aikana. Sillä kun rullaa lihaksia, niin se avaa lihasten pintakudoksia. Se nopeuttaa palautumista, lihasten kasvua ja aineenvaihduntaa kun sen tekee oikein. Foam roller oikein käytettynä vastaa urheiluhierojan hierontaa, joten olo on aika kevyt sen jälkeen vaikka tekee todella kipeetä sen käyttö :p

Päivän liikunta on takana. Jäljelle jäi väsynyt, mutta hyvä Fiilis! Huomenna ajattelin ottaa iisimmin kun on toi alkuviikko ollu aika raskas. MUTTA! Huomenna on mun ykköslaji, jota odotan kovasti. Lentopalloa kun ei voi missata. Menen sinne kevyesti vähän pellailee ja loppupäivän otan rennosti. Se on lupaus.

Kerron sitten vielä mun uudenvuodenlupauksista. Ensimmäinen lupaus on, että mä ajan fillarilla yli 2000 km tämän vuoden aikana. Se on mulle iso luku, vaikka mun kaveri polkikin viime vuoden aikana 10 046 km. Mun luku on vähän pienempi 😄 Toinen lupaus on, että kokeilen vähintään 25 eri liikuntalajia. 2016 vuoden saldo oli 1430 km ja 15 eri lajia, mutta nyt on hyvä lopettaa ja mennä nukkumaan. Nähdään taas.

Kuunneltu biisilista: Dean’s playlist (supernatural, HIFK) (Spotify)

-Rosenbaum

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *